Tillverkare

Inga tillverkare

Leverantörer

Inga leverantörer

PrestaShop

Kategorier

Visit our channel

More videos

Fakta om bilen - Volvo b230 ft -98
Skrivet 2011-03-19

Motorblock:
Ombearbetat och förstärkt med Overboostracings stödgördelkitt, överdiemensions borr med wiseco kolvar med custom cnc-frästa ventiluttag.
Specialtillverkade kolvbultar av verktygsstål och hållfastighetsberäknade.
Sten parner vevstakar med ARP-bult.
Sten parner vevaxel.
Custombyggd svängdämpare av egen modell inkl kamremsstyrning och egenritat triggerhjul.
Kl-racing ståldrev, Egenkonstruerad remtransmission av rundkuggmodell, belastnings simulerad av Momentum.
Overboostracing torrsumpstråg med inbyggda nät för sugstegen.
Svänghjulsadapter egentillverkad av 2541stål, från volvo bultcirkel till custom mönster för slirkoppling.
Ombyggd vevhusventilation för vacumpump.

Topplock:
Volvo 16v portad av Overboostracing.
Overboostracing ventiler 36/33mm
Catcams kamaxlar
Catcams retainers
Catcams ventilfjädrar
Custom underläggsbrickor för inspänningstryck Catcams skaltryckare Specialtillverkade laschcaps med lång styrning för ventilspindeln Svetsad av Andreas ”Ante” Karlsson.
K-Line ventilstyrningar
Toppen är framtagen av flera prototyper och är en testprodukt av Overboostracing.
Toppen flödar 356cfm @ 28” på insug och 300cfm @ 28” på avgas Sammanlagda produktionsutveklings tiden är ca 329timmar, det inkluderar studier på avsågade ämnen, flertalet olika portningar, svetsningsarbete, materialtester och framställning av slutgiltig produkt.

Insug:
Unikracing insug av specialmodell med 4st 58mm spjäll med tätade kullager.
Svetsade vid anslutning för att motsvara inlopps-portarea på topplock.
Portat av overboostracing.
Dubbelspridar modell med extra spridarrad, det genererar tre st spridare/cylinder .
12st 1680 spridare med höjt grundtryck.
Customtillverkade fuelrails av Nuke Performance Vattenskuren backplate för plenum.

Grenrör:
Grenrör tillverkat av Overboostracing för att matcha avgaskanaler.
framtaget som ett test av primärrörs storlek.
60mm diameter primärrör av tryckkärlsböjjar Tig-svetsat Coatat av Wierd performance coating Pulssplit modell Customritad avgasfläns Isärflyttade pinnbult vid toppen.

Turbo:
Byggd av NLR-Christer.
Baserad på BW S500 axel och avgashus.
Garret GT55 kompressorkåpa med billet cnc-backlplate.
Extended tip teknologi
Kompressorhjuls inducer är 86mm

Bränslesystem:
Aeromotive beltdrive bränslepump.
Metanolsäker stålomspunnen slang.
Aeromotive bränsleregulator.
Aeromotive Y-block.
Bränsleavstängnings kran.

Oljesystem:
Weaver brothers 3stegs oljepump
Noname oljetank med värmare
Delbart oljefilter från Åbr motorsport
Moroso vacumpump


Ems:
Autronic Sm4.
Msd-10.
Mappat av Joakim Mellberg/Tobias hedman

Kort fakta om motorn:
Effekt: 1064whp 1170hk vid 10% förlust
vridmoment:910wnm  1001nm vid 10% förlust
Laddtryck:2,9bar
Bränsle:Metanol

Byggd av mig Tommy luhr (overboostracing) för dragracing.
All utveckling och det mesta arbetet är gjort av mig.
Borrning, toppdeckning och balansering är allt jag lämnat bort.
Detta är gjort hos Halvarsson racing.
En testmotor för nya tekniker och tankegångar.
Enbart vattenkylnings systemet tog 2år att optimera till den funktion som idag råder.
Motorn monterades upp i bänk och utan incidenter mappades från 0-1170hk utan ett enda mekaniskt fel.
Motorn kontrollerades efter bromsning med gott resultat.
Tillverkningen av motorn är noga uträknad och ombesörjd av god kvalité och stor exakthet.
Med hjälp av ett genuint intresse och stor maskinpark så var detta bygge möjligt.
Kunskap och intresse är stora byggstenar.
Tack vare mycket forskning på högeffektiva motorer kan vi hjälpa dig med bredare kompetens.
Overboostracing erbjuder idag helt unika lösningar för kylsystem och vi har även tagit fram stödgördelkit för dig som vill att delarna i underdelen skall hålla sig på rätt plats vid stora effektuttag.
Alla tänkbara specialdelar för högprestanda motorer tillverkas.


Kategorier